Het dak van de wereld!

18 september 2010 - Zhangmu, China

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we alweer twee weken in Nepal maar we willen jullie toch niet van onze ervaringen in Tibet onthouden. Want daarvoor was het veel te mooi.

Om het dak van de wereld te bereiken hadden we eerst een treinreis van 44 uur voor de boeg. Die tijd vliegt voorbij tijdens een leuke rit met uitzicht over de bergen. Hoe dichter we bij Lhasa, de hoofdstad van Tibet, kwamen hoe mooier het werd.

In 1950 is Tibet bezet (“bevrijd”) door de Chinezen en zoals jullie misschien al weten is er de afgelopen jaren behoorlijk wat onrust geweest in Tibet. We wisten daarom ook niet zo goed wat we moesten verwachten en waren bang dat Lhasa meer Chinees dan Tibetaans zou zijn. Gelukkig valt dit reuze mee en heeft Lhasa zijn eigen stijl kunnen behouden; Voor ons was het alsof we in een totaal ander land aankwamen. Tibetanen hebben bijna altijd prachtige traditionele kleding aan en de hele dag kom je ze tegen terwijl ze zwaaiend met hun gebedsmolens de Kora lopen. Tussen al deze Boeddhisten lopen er erg veel monniken rond.

Helaas is de “bevrijding” door de Chinese overheid erg goed zichtbaar...
Op vrijwel iedere straathoek staat een militaire- of politiepost om toezicht te houden op de Tibetanen zodat ze niet kunnen opkomen voor een onafhankelijke staat. Bovendien marcheren er door de hele stad Chinese soldaten, bepakt met groot geweer om de 'orde' te kunnen behouden. Daarnaast is een deel van deze 200.000 soldaten gekleed in burgerkleding om toezicht te houden op de vele belachelijke regeltjes waaraan Tibetanen zich moeten houden.

Ook de toeristen zich ook aan allerlei regeltjes houden die door de Chinese overheid zijn ingesteld. Zo moet je in een groepje reizen, een permit aanvragen en moet je altijd met gids en chauffeur reizen. Maar gelukkig hadden wij een leuk groepje, een leuke gids en ook een leuke chauffeur.

(En dan hebben we het nog niet gehad over de vele Chinese propaganda: muziek, posters, monumenten, vlaggen, musea, boeken, enz.)

De eerste dagen hebben we in Lhasa doorgebracht. De adviezen om het op 3600 meter hoogte rustig aan te doen hebben we maar voor lief genomen. We hebben daar verschillende tempels bezocht waaronder het imposante Potala paleis. Omdat we deze tempels bijna allemaal met gids bezochten, hebben we ook nog eens heel veel over het Boeddhisme geleerd. Wist je dat Budhha uit de oksel van zijn moeder is geboren, vlak daarna 7 stappen zette en dat deze stappen toen meteen in lotusbloemen veranderden...? Interessant om te weten. :-)

Maar het leukste blijft toch het ronddwalen door de authentieke kleine straten om te genieten van de mooie mensen en het bijzondere eten; Yakboterthee, Yakburger, Yakmomo's, Yaksteak, Yaknoedelsoep, Yakpizza, Yakchocolademelk en nog meer Yak.

Na 2.5 dag Lhasa zijn we in de auto gestapt om in een zo'n kort mogelijke tijd, zo veel mogelijk te zien. Elke dag zo'n 350 km met de auto.

Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van deze trip was toch wel de Mount Everest. Onderweg naar de hoogste berg ter wereld kwamen we langs prachtige andere hoge sneeuwtoppen en plattelandsdorpjes. Eenmaal bij het Basecamp aangekomen was de bus naar het uitzichtpunt al weg en daarom besloten we de 5 km te gaan lopen. Op 5200m hoogte voelt lopen als hardlopen, toch bereikten we het adembenemende eindpunt. Vanaf hier zagen we de helaas bewolkte maar toch indrukwekkende berg.

Even later keerden we met de bus terug naar het Basecamp waar we de nacht in een tent door hebben gebracht. Na een gezellige avond werden we door de vrouw des huizes onder 6 dekens gestopt om te gaan slapen. Dit was helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Door de hoogte kregen we allemaal flinke hoofdpijn en werd het bij onze Koreaanse vriend Jun zo erg dat hij ervan moest overgeven. De volgende ochtend waren we dan ook blij dat we weer flink gingen dalen. Nadat we tijdens deze afdaling een prachtige onbewolkte Mount Everest te zien kregen konden we dit geweldige landschap met een tevreden gevoel achter ons laten...

Op naar Nepal!

Liefs Bram en Renée

ps. wederom bedankt voor de leuke reacties! Super om te lezen.
ps. 2 Voor meer, zie de foto's.

1. Doreth:
    Goh, toevallig.
    Ik zat net enorm aan je te denken.
  2. Flaccus:
    Het is ook dierendag...!
  3. Suze!:
    4 oktober 2010
    huh, kan het zijn dat ik geen verhaaltje zie..
  4. Suze!:
    4 oktober 2010
    maar wel de foto's! wauw! Wat super mooi! En nu? Nepal?
  5. Ronnie & Jolien:
    Hey 朋友
    Wat een geweldige foto's! Fijn te zien en te lezen dat het goed met jullie gaat. Kijk uit naar jullie volgende verhaal en foto's.
    Geniet ervan en take care!

xx Jolien & Ronnie
  6. Tiny:
    4 oktober 2010
    Ik heb net mijn olifant uitgelaten en voorzien van een extra grote strik en dacht even kijken naar de side, Leuk om te lezen en het kijken naar de foto's. Er zitten enkele hele mooie foto,s bij vooral die je sávonds hebt genomen vind ik erg mooi. Groeten van mij.
  7. Ilse en Elke:
    Haaa Renee en Bram!
    Echt super mooie foto's! Ziet er allemaal helemaal geweldig uit daar, wij zijn jaloers. Hier gaat alles nog z'n gangetje in Nijmegen. Nog heel veel plezier in Nepal en de yaks. We kijken uit naar jullie volgende berichtje. Liefs
  8. Flaccus:
    4 oktober 2010
    lijkt me best eng al die soldaatjes in Tibet,blijf maar goed opletten.
    Prachtige fotoos we genieten volop mee en zijn altijd super blij met jullie berichtjes.
    Gert van Delft ook in Tibet geweest is weer op bezoek.
    Vader van Flac ligt in het ziekenhuis had een longontsteking en is nu een verwarde man die moet opknappen.
    Verder geen bijzonderheden. Lief zijn voor elkaar doen wij ook xxxxxM sylf&flac&tijn&sjab
  9. Noor:
    Hey Reini en Bram,
    Wat een supermooie foto's en leuke verhalen!! Hoe vonden jullie de yakboterthee eigenlijk?? Heb het weleens geprobeerd en vond het nogal ehh Yakkie ;-)
    Veel plezier in Nepal nu.
    xx Noor
  10. helma Stakenburg:
    Hallo bram en renee

Wat een schitterende foto's en wat moet het een mooie ervaring zijn om daar rond te lopen. Dit nemen ze niet meer van jullie af. Geniet nog van alles en het ga jullie goed. Celebrate life and love.
    Groetjes vanuit het veghelse
    Helma
  11. Floris:
    5 oktober 2010
    Hoogste punt op aarde. Klinkt geweldig indrukwekkend. Ik vond de lucht op een aantal foto's heel vet, strakblauw met felle wolken. You know I like.
    Michiel van Zuidam 爱男人,但他不明白这一点,因为它是用中文书写。.

Grt!
  12. Mieke Beerten:
    6 oktober 2010
    Hoi reizigers,
    Wat een super mooie foto's.
    Het ziet er uit alsof jullie echt genieten..
    Hoe kom ik daar nou op?
    Goeie reis verder. Ik volg jullie.
    Lieve groet, Mieke
  13. robbert:
    7 oktober 2010
    Vet blauw petje Bram!
  14. Loes van de Ven:
    9 oktober 2010
    Hee Bram en Renee!

Ik dacht zal eens een kijkje nemen op jullie site! Gaaf om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien.

Geniet er nog van, maar dat komt vast helemaal goed daar!!

xx Loes
  15. Kristel vd Loop:
    10 oktober 2010
    Hee Renée en Bram,
    Wat tof dat jullie zoveel moois meemaken, heeel ver weg! Geniet maar goed van deze geweldige reis!
    Groetjes
    Kristel
  16. Lisa:
    Hee guys!!
    Mooi verhaal zeg van Tibet en geweldige foto's, echt super. We houden contact en we zien jullie binnekort, het is hoog tijd om te gaan meeten!!
    Hele dikke knuffel!
    Lisa en Freek
  17. Rens Hubers:
    Hoi Renée en Bram,
    Jullie maken een fascinerende reis; wat geweldig zeg!
    Het verhaal van Tibet is boeiend, ben ik net een boek over aan het lezen.
    Complimenten voor veel mooie foto's, maar deze vind ik het mooiste: RSCN2249.JPG (Tibetaans menneke in het graanveld).
    We blijven jullie volgen en ons Reni de komende tijd in het bijzonder want zij is natuurlijk benieuwd naar jullie Nepal - avonturen.
    Geniet van her vervolg!
    Groetjes uit Mill van Willem - Derk - Reni - Maria & Rens
  18. frans en urs:
    Dag Renee en Bram.
    We blijven genieten van jullie fantastische verhalen en foto's. Wat een leuke plekken bezoeken jullie en wat een leuke mensen zijn er op deze wereld.
    Reis veilig verder en we lezen en leven met jullie mee.

Gr. Frans en Ursula
  19. theo en ria:
    12 oktober 2010
    Hoi Renee en Bram,
    wij hebben de naam van jullie site van Lisa en Freek gekregen en volgen jullie avonturen nu ook! Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken. Prachtige foto's en leuke verhalen, geniet samen van dit mooie avontuur!

gr. uit Volkel van theo en ria.