India

14 april 2011 - Cairo, Egypte

Hallo trouwe lezers,

Tijd voor ons laatste reisverhaal. Afgelopen maand zijn we in India geweest. Nou zou je denken dat je na 7 maanden reizen overal tegen opgewassen bent. Maar India is met zijn ruim 1 miljard inwoners toch wel erg extreem. Om te beginnen is het land een grote vuilnisbelt. Alles wordt op straat gegooid en prullenbakken zijn zeldzaam hier. Daarnaast is het heel normaal om op elke straathoek je behoefte te doen, het liefst vol in het zicht. Dit alles brengt een stank met zich mee die vaak niet te harden is. Een klamme geur van open-riool, uitlaatgassen, ui, urine en brandend afval wordt vaak afgewisseld met de zoete lucht van wierook en masala-kruiden. Je ziet naast luxe ook echt nog heel veel mensen die van een paar Rupees per dag op straat moeten leven. De contrasten zijn erg groot. Naast alle ellende biedt het land erg indrukwekkende toeristisch attracties, smaakt het eten heerlijk en zien de Indiase vrouwen er in hun traditionele kleding prachtig uit. Een land van uitersten dus!

Ook het verkeer in India is een gekkenhuis. Er is maar één regel. Alles wat groter is mag voor. De pikorde is als volgt: als voetganger sta je onderaan en sla je voor alles op de vlucht, fietsen maken plaats voor fietsriksja's, die plaats maken voor autoriksja's, die stoppen voor auto's, die ondergeschikt zijn aan vrachtwagens. Bussen stoppen maar voor één ding. Niet voor passagiers, die springen erop als de bus nog rijdt. Het enige wat een bus kan tegenhouden is de koning van de weg. De heilige koe. Die al grazend tussen het straatafval nergens voor aan de kant gaan en zo meer dan eens verkeersopstoppingen veroorzaken.

Onze reis begon in Delhi, de hectische hoofdstad van India met bijna 13 miljoen inwoners. Met zijn vele afval, overbevolking en drukke verkeer is Delhi vies druk en nog eens vies. Helaas hebben we hier allebei de beruchte 'Delhi Belly' opgelopen. Oftewel 2 weken diarree. Ook de mensen in Delhi vonden we niet altijd even leuk, mede doordat iedereen ons probeerde op te lichten. We zijn ondertussen al heel wat gewend maar in Delhi zitten de echte hardcore oplichters.
Op 20 maart vond het Holi festival plaats. Tijdens dit festival wordt het begin van de lente gevierd en het is traditie dat iedereen elkaar op straat met water en kleurenpoeder ondergooid. Het festival wordt ook wel Colourfestival genoemd. In oude kleding en gewapend met een kleurenspuitbus zijn wij ook de straat op gegaan. Nou, dat hebben we geweten ook. Na 10 minuten waren we onherkenbaar en gekleurd als een toverbal. Renée heeft daarna nog 1 week met roze haar rondgelopen. Zie de foto's voor het resultaat.

Vanuit Delhi zijn we een dagje naar Agra gegaan waar we de wereldberoemde Taj Mahal hebben bezocht. Keizer Shah Jahan heeft dit witte sprookjespaleis gebouwd als mausoleum voor een van zijn overleden vrouwen. Een grappig feitje over deze toeristische trekpleister. Om binnen te komen betaal je als toerist 750 Rupees (12.5 euro) terwijl de Indiase toeristen slechts 20 Rupees betalen. Maar dat maakt niet uit want dit beeldschone gebouw is het entreegeld zeker waard.

Vervolgens zijn we naar Amritsar in de provincie Punjab gegaan, vlakbij de Pakistaanse grens. Punjab is de provincie van de Sikhs. Een bevolkingsgroep die geloofd in het Sikhisme. Een geloof dat het kastensysteem, dat overal in India wordt toegepast, verwerpt. De mannen zijn te herkennen aan hun enorme baarden en tulbanden; de echte traditionele Sikhs dragen een speer of mes bij zich en scheren zich nooit! In dit behaarde Amritsar bevindt zich de Gouden tempel, het Vaticaan van de Sikhs. Dagelijks komen hier hordes pelgrims bijeen om te baden in het heilige water (de Amrit) die de stad zijn naam geeft. Voor ons een prachtig schouwspel om te zien. De harige Sikhs vonden het juist erg interessant om ons te zien. Grote mannen die meer weghebben van beren met een tulband vragen verlegen of je met ze op de foto wil. Natuurlijk willen we dat!! Waarna er een hele fotoshoot ontstaat.

Hierna zijn we met vele sleeperbussen door Rajasthan getrokken.
Rajasthan is de woestijnprovincie van India, de steden komen rechtstreeks uit de duizend en één nachten sprookjes en staan vol met grote paleizen en imposante forten. Het meest bizarre dat we hebben gezien was de Kanri Mata, beter bekend als de rattentempel. Hier worden duizenden loslopende ratten (reïncarnaties van verhalenvertellers en een godenzoon) vereerd en gevoerd. De tempel is één groot paradijs voor het ongedierte, iets waar Renée heel anders over dacht.
Samen met Lisa en Freek, die we alweer voor de 4de keer tijdens onze reis tegenkwamen, zijn we op kamelensafari gegaan. Één van onze absolute hoogtepunten van India. Ver weg van alle chaos, lekker 4 dagen rondhobbelen door de leegte van de woestijn al luisterend naar een symfonie van kamelenscheten. 's Middags schuilen voor de hete zon onder het genot van een potje monopoly en een kopje Chai. En 's avonds chappati's rollen bij het kampvuur om vervolgens in onze slaapzak te kruipen en vallende sterren te tellen vanaf de top van een zandduin.

Na deze safari zijn we net op tijd terug voor de halve finale van het WK Cricket.
India tegen aartsrivaal Pakistan. De bijgelovige thuissupporters doen er alles aan om de goden gunstig te stemmen: de TV inzegenen, schoenen uit, van stoel verwisselen, boos worden op Lisa wanneer ze dit niet doet, vreugdedansjes en vele schietgebedjes. Uiteindelijk zal het wel ergens goed voor zijn geweest, want India is sinds 25 jaar weer eens wereldkampioen! Dit werd met veel vuurwerkgeknal gevierd.

Vanuit de woestijn zijn we doorgereden naar de metropool Mumbai, voorheen bekend als Bombay. Het centrum van de stad heeft niets weg van de rest van India: het heeft moderne gebouwen, (vrij) schone straten, westerse winkelcentra en vrouwen in spijkerbroek. Om dit centrum liggen echter enorme sloppenwijken. Arm en rijk pal naast elkaar. Zo vind je op de stoep van een Calvin Klein winkel mensen die onder een zeiltje liggen te slapen.
Mumbai dankt zijn bekendheid mede aan de grootste filmindustrie ter wereld. Bollywood! Hier worden jaarlijks 900 kleurrijke en vrolijk swingende films opgenomen. Dat is twee keer zoveel als in Hollywood. Zoals vele toeristen werden ook wij gevraagd om in een film te figureren. En wat voor een film! Wij speelden in een film samen met Aamir Khan en Kareena Kapoor, de Indiaase versies van Brad Pitt en Cameron Diaz. Voor dit grapje hebben wij tot 6 uur 's ochtends in een bar mogen figureren. Maar niet voordat iedereen door de make-up is gehaald en een nieuw pakje kreeg aangemeten. Bram niet, die zag er volgens de crew 'perfect' uit. Eindelijk eens een cultureel uitstapje waar wij niets voor hoefden te betalen, maar waarvoor wij betaald kregen! 1000 Rupees en volop gratis eten. Nu gaan wij allemaal vol spanning wachten tot de film uitkomt, stiekem downloaden, en haastig opzoek naar de bar scene waar wij misschien een seconde in te zien zijn.

Om onze reis ontspannen af te sluiten zijn we ook nog 3 dagen naar het strand van Goa gegaan. Hiervoor moesten we wel “even” 2x 20uur met de bus, maar dat was het allemaal waard. Lekker biertjes drinken, souvenirtjes kopen en chillen aan het strand.

Nu is het einde van onze lange reis aangebroken.
We gaan het ons leventje hier enorm missen: 3x per dag uit eten, gaan en staan waar we maar willen, kijken wat de dag ons brengt, de goedkope prijzen, de vele ontmoetingen, bezienswaardigheden, weinig verantwoordelijkheden en al de verschillende ervaringen die we overal opdoen.
Maar dit laten we graag achter ons, omdat we erg veel zin hebben om jullie allemaal weer te zien!

Vandaag genieten we nog van één dagje Caïro (dankzij een verzette vlucht) en dan nog twee dagen van Istanbul. Daarna op naar ons koude kikkerlandje, ontzettend blij dat we daar geboren zijn.
Dankjewel voor het lezen van onze weblog en voor de vele reacties die we hebben gehad!

Groetjes, over en uit,
Bram & Renée

Ps. voor onze foto's van India klik je hier.

1. Flaccus:
    14 april 2011
    Zo lieverdjes, dat wat weer een prachtig verhaal als afsluiting van deze (ook voor ons, trouwe lezers) onvergetelijke reis. Hartstikke bedankt dat we al die tijd hebben mogen meegenieten en ook fijn om tot slot te horen dat wij eigenlijk ontzettend blij mogen zijn dat wij hier wonen...

Veel liefs en tot zondag!
    Flaccus & Sylvia
  2. helma Stakenburg:
    14 april 2011
    Weer een mooi verhaal maar dit keer de laatste. We hebben genoten van de vele verhalen en de kleurrijke foto's. We wensen jullie een fijne terugreis en een welkom thuis.

Succes met het "gewone "leventje hier in nederland en vele groetjes uit het veghelse
    Helma en familie
  3. Mieke Beerten:
    Dag Renee en Bram.

Dank voor de mooie verhalen van jullie erg lange reis en de prachtige foto's erbij. Goede reis terug, geniet van Istanbul en tot ziens.
    Lieve groet, Mieke
  4. Ferry:
    Tot zondag!
  5. Ronnie & Jolien:
    15 april 2011
    Hey lieverds,

Nog een paar dagen en dan zijn jullie weer thuis!
    Geniet nog van de laatste dagen en hoop jullie gauw te zien. 一路平安

Liefs van ons
  6. Els:
    15 april 2011
    Heey Renée en Bram

Ook van deze trouwe lezers nog een laatste reactie.
    Een prachtig verhaal over het drukke en hectische India. Wij hebben erg veel zin in zondag, om jullie eindelijk weer te zien en dan kunnen jullie weer genieten van alle luxe die we in dit kikkerlandje toch maar hebben.
    Dikke knuffel en tot Zondag Tiny en Els